Principper
Der foreligger nogle ganske bestemte typografiske principper for at sætte tekst på forsider, rubrikker, plakater etc. Typografien bruges aktivt som et grafisk element i identiteten.
I rubrikker, på forsider, plakater etc. er teksten altid sat i versaler.
For at skabe bevægelse og dynamik skal noget af teksten være venstrestillet og noget af teksten højrestillet. Fornemmelsen af en usynlig firkant skabes ved, at teksten fylder formatet ud i højden, såvel som bredden.
Afstand og størrelse
For at opnå et stærkt grafisk udtryk med DIF-stencil er det vigtigt at linjeafstanden er tæt. Afstanden skal være 92% af fontstørrelsen - 100pt tekst medfører dermed 95pt linjeafstand, 50pt tekst medfører 46 pt linjeafstand osv. Dette understøtter det kompakte, stramme udtryk, der kendetegner logoet.
Tegnafstanden sættes derfor også tæt til -20.
Brødtekst og underrubrikker
Underrubrikker kan venstrestilles for at passe sammen med den øvrige tekst.
Der bruges DIF-regular til både brødtekst og underrubrikker.
DIF-TYPOGRAFIEN OG EKSEMPEL PÅ FORNEMMELSEN AF DEN USYNLIGE FIRKANT
LINIEAFSTAND VED BRUG AF DIF-STENCIL SOM GRAFISK ELEMENT
EKSEMPLER PÅ BRUG AF DIF-STENCIL